Dominante lijn

Moresnet, 10-08-2015

Locatie: google maps

Nieuwsgierig naar waar mijn vader is opgegroeid ging ik naar Moresnet (B). Dit gebied kenmerkt zich door een sculptuur die een kunstenaar nooit zou mogen bouwen. Mijn opa heeft er aan meegebouwd, op zijn 16e, in 1917. Net als alle andere mannen die er woonden werd hij in WO I door de Duitse bezetters gedwongen om mee te bouwen. Het object is na de oorlogen blijven staan omdat het, zoals zoveel door Duitsers aangelegde infrastructuur, wel een handig ding bleek. Maar over de functie van het object ga ik het hier niet hebben. Het gaat mij om het beeld, dat mij aantrekt omdat het zo dominant is in het licht heuvelachtige landschap.

Dwars door het dorp en de natuur loopt een rij betonnen staanders die een stalen constructie draagt. Het is een 1200 meter lange lijn, die opgetild wordt tot hoog boven de huizen. Samen met de staanders ontstaat zo een serie open ruimtes tussen het staal en de bodem. Ik ga er van uit dat de staanders om de huizen heen zijn gezet, maar waarom zou er ook niet een kamer of een tuin zijn waar zo’n staander middenin staat?

De stalen lijn wordt zo hoog opgetild, dat je hier niet anders kunt dan omhoog kijken. Hier ben je je bewust van de nietigheid van de mens. Wie zich op het object bevindt kan niets anders doen dan naar beneden kijken. Neerkijken. Het object is hiermee onbedoeld een monument voor de verhoudingen tussen de mensen hier in dit gebied in WO I.

Desondanks lijkt het object een aantrekkingskracht uit te oefenen op de huizen er onder. Een van de huizen is al wat hoger dan de rest. Maar de huizen hoger bouwen zou die open ruimtes tussen het staal en de bodem te niet doen.

Ik zou er dan ook liever voor kiezen om de huizen aan het object te hangen, als bungelende woningen.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren